Hensigtserklæring om procedurer for adskillelse og sammenlægning af klasser.

På Jersie Lilleskole har vi både klasser med selvstændige klassetrin og samlæste klasser hen over 2 årgange.

Det er nødvendigt at samlæse nogle årgange, hvis elevtallet er for lavt til at opretholde undervisningen på det enkelte klassetrin.

Det er vores erfaring, at elevtallet skifter løbende, og der kan derfor være brug for at adskille eller sammenlægge klasser.

I de samlæste klasser læses det timetal pr. fag som er det højeste (fx i 2. og 3. klasse; skal der læses 11 lektioner i dansk i 2. klasse, og 8 lektioner i 3. klasse, her læses 11 lektioner for alle.)

Procedure for adskillelse af klasser

  • Når en samlæst klasse er ved at være fyldt og vi har henvendelser fra familier der er interesseret i pladser på pågældende klassetrin, kan klassen fyldes op til 24, men med henblik på at skille klassen igen, inden for en fastlagt, tidshorisont, der udmeldes så snart elevtallet på 20 overstiges.

  • Sammenlægning og deling af klasser tilstræbes at ske ifm. med sommerferien, hvilket giver mindst udfordringer organisatorisk, men det kan også forekomme i løbet af året, hvor det  skønnes nødvendigt eller hensigtsmæssigt.

  • Samlæste 5. – 6. klasse, vil typisk blive adskilt, inden den ene del af klasen bliver 7.klasse, idet fagene på 6. og 7. klasse er meget forskellige.

  • Elever, forældre og lærer vil i god til blive hørt og inddraget i processen omkring adskillelse af klasserne.

Procedure for sammenlægning af klasser

  • Når elevtallet i en klasse kommer under 8 – 10 elever, begynder vi at overveje en sammenlægning.

  • Ledelse og bestyrelsen drøfter muligheder for sammenlægning.

  • Medarbejdere, elever og forældre informeres og høres ift. overvejelserne.

  • Processen skal sættes i gang i god tid, inden den aktiveres.